Menu

FAQ - Veel gestelde vragen

 

Algemene vragen

Blijft Inzetrooster gratis?

Inzetrooster is het eerste jaar gratis tot 1000 diensten. Daarna kun je eenvoudig upgraden.

Inzetrooster is reclamevrij en daarom zou het natuurlijk wel leuk zijn als je nu al voor een betaalde versie kiest. Je ondersteunt daarmee de hosting, de doorontwikkeling en je krijgt nog meer opties.

Wat houdt een Corporate account precies in?

Bij een Corporate account wordt er een huisstijl gemaakt op basis van de kleuren van de organisatie, waardoor deze herkenbaar is door de gebruikers. De footer met informatie en links wordt in overleg ingericht. Er komt een mooie achtergrond foto en we plaatsen het organisatie logo boven het formulier tijdens het in- en uitloggen. We bieden ook email- of telefonische ondersteuning.

Waar kan ik de Inzetrooster App downloaden?

Inzetrooster is een web-app en je hoeft deze daarom ook niet downloaden. Deze app staat dus niet in de Apple Store of Google Play.

Je kunt een shortcut/snelkoppeling op je iPhone, iPad, Android tab, etc. maken (zie volgende vraag) daarna functioneerd de web-app exact het zelfde als een geïnstalleerde app.

Hoe kan ik een app icoon op mijn iPhone, iPad zetten?

Voor iPhone met Safari

  1. Druk op de share icon
  2. Klik op + 'Toevoegen aan startscherm' of 'Add to homescreen'
  3. Klik op 'Voegtoe of 'Add'
  4. Klaar!

Hoe kan ik een app icoon op mijn Android smartphone of tab zetten?

Voor Android met chrome

  1. Druk op instellingen
  2. Klik op 'Toevoegen aan startscherm' of 'Add to homescreen'
  3. Klik op 'Toevoegen' of 'Add'
  4. Klaar!
 

Vragen over het gebruik

Is er een handleiding in PDF formaat?

Er is een korte omschrijving van de werking van Inzetrooster in pdf formaat voor de gebruikers.
Deze kan je eventueel in een mailing meesturen.

Tip: als je deze pagina via 'jouw-subdomein' bekijkt dan wordt ook de organisatienaam en subdomein in de pdf verwerkt.
Dus: https://<jouw-subdomein>.inzetrooster.nl/rooster-maken/gebruikers.pdf

Waarom kan ik niet inloggen?

Als je probeert in te loggen en je komt telkens weer op de inlog pagina dan kan het zijn dat je een oude versie browser gebruikt. Probeer a.u.b. een andere browser om te zien of het probleem zich nog steeds voordoet.

Inzetrooster is een moderne web-app en gebruikt de nieuwste technieken. Je hebt daarom ook een up-to-date browser nodig. Bijvoorbeeld: Chrome, Firefox, Safari of IE >= 11.

Als je probeert in te loggen en je krijgt de melding 'Access token is verlopen!' kijk dan bij de volgende vraag.

Waarom krijg de melding 'Access-token verlopen!'?

Na het verlopen van de access-token (7 dagen) moet je inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Als je die niet hebt of niet meer weet dan kan je die toe laten sturen via login opvragen.

Als de beheerder een 'verzoek tot inschrijven' verstuurd dan worden er gepersonaliseerde mail verstuurd met een unique access-token die 7 dagen geldig is. Deze access-token zit onder de button 'login' waarmee men direct kan inloggen zonder gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen.

Ik weet mijn wachtwoord niet, hoe kan ik deze opvragen?

Als je de logingegevens niet weet of niet hebt gekregen dan kan je die eenvoudig naar je toe laten sturen.

Ga naar 'Login pagina' en klik op login opvragen? Vul daar het e-mailadres in wat bekend is bij de organisatie. Dan krijgt je een link toegestuurd om het wachtwoord aan te passen.

Zoek jouw site om in te loggen

Als je al bent ingelogd en je wilt je wachtwoord aanpassen kan dat via Mijn pagina en dan Mijn Profiel

Mijn wachtwoord wordt niet onthouden (iphone/ipad & Android)

Het onthouden van het wachtwoord is een optie van de browser op het apparaat zelf. Hier kan Inzetrooster weinig aan doen.

Als je je wachtwoord niet opslaat, als daarom gevraagd wordt, dan vraagt de browser dat niet nogmaals. Als je die instelling vervolgens verwijderd kan je opnieuw je wachtwoord opslaan als daar weer naar wordt gevraagd.

In Safari
  1. Ga naar 'Instellingen' en kies voor 'Safari'
  2. Open vervolgens 'Wachtwoorden en invullen'
  3. Kies voor 'Bewaarde wachtwoorden'
  4. Tik op 'Wijzig' en selecteer wachtwoord van 'inzetrooster.nl'
  5. Verwijder deze regel(s)
In Chrome
  1. Open de applicatie Chome
  2. Ga naar 'Instellingen' in Chome
  3. Zoek in instellingen op 'Wachtwoorden opslaan'
  4. Zoek in de wachtwoorden 'inzetrooster.nl'
  5. Verwijder deze regel(s)
 

Vragen over e-mail

Waarom wordt de mail van Inzetrooster gemarkeerd als spam?

Elke mailserver heeft zijn eigen instellingen voor spamfilters en deze filters worden ook telkens aangepast. Mail die vandaag in de inbox komt kan morgen in de spambox komen.

Als je ziet dat een bericht onterecht is geclassificeerd als spam, kun je de markering uit het bericht verwijderen. Zo leert jouw spamfilter dat de mail van Inzetrooster geen spam is. De volgende keer komt de mail wel in de Inbox.

Bij Gmail

Selecteer het bericht en klik op de knop 'Geen spam' die onder en boven je huidige weergave wordt weergegeven. Als je het bericht markeert als 'geen spam', wordt het automatisch naar je Postvak IN verplaatst.

Meer info: https://support.google.com/mail/answer/9008?hl=nl
 

Vragen van de beheerder

Moet ik toestemming vragen om persoonsgegevens in Inzetrooster te zetten?

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Organisaties die persoonsgegevens verwerken krijgen dan meer verplichtingen. De nadruk ligt - meer dan nu - op de verantwoordelijkheid van organisaties om te kunnen aantonen dat zij zich aan de wet houden. Dat vergt een gedegen voorbereiding.

Als je naam, telefoonnummer, e-mailadres, telefoonnummer, etc importeert of toevoegt dan hoef je volgens de Autoriteit persoonsgegevens geen toestemming te vragen omdat Inzetrooster alleen toegankelijk voor een beperkte kring mensen.

Lees meer over onze privacy statement

Een dienst door laten lopen op de volgende dag

Om te voorkomen dat iemand zich voor een overlappende dienst inschrijft checkt Inzetrooster tijdens het inschrijven of de persoon opdat tijdstip niet al een dienst heeft. Daardoor kan je alleen een dienst tot de volgende dag door laten lopen als de eindtijd vroeger is als de starttijd.

Je krijg dan voor de duidelijkheid het volgende icoontje achter de tijd te zien.

Fout melding: Import bestand heeft niet het juiste encoding.

Tijdens het importeren van personen of diensten kan je de fout melding 'invalid byte sequence in UTF-8' krijgen.

Microsof Windows bewaard CSV bestanden standaard op 'West-Europa iso-8859-1 of Windows-1252' gecodeerd. Hierdoor worden o.a. de karakters éöúë etc op een gepatenteerde encoding opgeslagen.

De oplossing is om het bestand op te slaan als UTF-8. Je kunt dat doen door het CSV bestand te openen met Notepad. Klik op 'Bestand -> bewaren als' en dan onderaan kan je de encoding veranderen naar UTF-8. Of gebruik het gratis en open source office pakket LibreOffice