Vrijwilligers rooster

FAQ - Veel gestelde vragen

Inzetheld voor veel gestelde vragen.

Blijft Inzetrooster gratis?

Inzetrooster is het eerste jaar gratis tot 1000 diensten. Daarna kun je eenvoudig upgraden.

Inzetrooster is reclamevrij en daarom zou het natuurlijk wel leuk zijn als je nu al voor een betaalde versie kiest. Je ondersteunt daarmee de hosting, de doorontwikkeling en je krijgt nog meer opties.

Wat houdt een Corporate account precies in?

Bij een Corporate account wordt er een huisstijl gemaakt op basis van de kleuren van jouw organisatie, waardoor deze herkenbaar is door de gebruikers. De footer met informatie en links wordt in overleg ingericht. Er komt een mooie achtergrondfoto en we plaatsen je eigen logo boven het formulier tijdens het in- en uitloggen. We bieden ook email- of telefonische ondersteuning als je vragen hebt.

Is het ook mogelijk om een print overzicht te maken?

De site is zo ontworpen dat als je een pagina uitprint er automatich een printvriendelijke versie gemaakt wordt. Je kunt ook via de kalender een selectie maken en als je vervolgens op de dag klikt (of in de blauwe balk op de dagen) dan krijg je een handig overzicht die ook geprint kan worden.

Hoe kan ik de Inzetrooster App installeren?

Hoe kan ik de Inzetrooster App installeren?

Inzetrooster is een webapp en staat dus niet in de Apple Store of Google Play. Je kunt wel een snelkoppeling (icoontje) op je iPhone, iPad, Android tab, etc. zetten daarna functioneert de webapp exact het zelfde als een geïnstalleerde app.

 

Voor iPhone met Safari

  1. Ga op je mobiel naar jouw login pagina
  2. Zoek de share icon onderaan op je iPhone
  3. Klik vervolgens op de 'plus' 'Toevoegen aan startscherm'
  4. Klik op 'Voegtoe'
  5. Klaar!

Voor Android met chrome

  1. Ga op je mobiel naar jouw login pagina
  2. Druk in het menu op instellingen
  3. Klik op 'Toevoegen aan startscherm'
  4. Klik op 'Toevoegen'
  5. Klaar!
 

Vragen over het gebruik

Er is een korte omschrijving van de werking van Inzetrooster in PDF formaat voor de gebruikers. Deze kan je eventueel in een mailing meesturen.

Waarom kan ik niet inloggen?

Als je probeert in te loggen en je komt telkens weer op de inlogpagina dan kan het zijn dat je een oude versie van je browser gebruikt. Probeer a.u.b. een andere browser om te zien of het probleem zich nog steeds voordoet.

Inzetrooster is een moderne web-app en gebruikt de nieuwste technieken. Je hebt daarom ook een up-to-date browser nodig. Bijvoorbeeld: Chrome, Firefox, Safari of IE >= 11.

Als je probeert in te loggen en je krijgt de melding 'Access token is verlopen!' kijk dan bij de volgende vraag.

Waarom krijg de melding 'Access-token verlopen!'?

Na het verlopen van de access-token (7 dagen) moet je opnieuw inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Als je die niet hebt gekregen of niet meer weet dan kun je die toe laten sturen. Zoek eerst jouw organisatie op om in te loggen en klik daarna op via login opvragen.

Ik weet mijn wachtwoord niet, hoe kan ik deze opvragen?

Ga naar 'Login pagina' en klik op login opvragen? Vul daar het e-mailadres in wat bekend is bij de organisatie. Dan krijg je een link toegestuurd om het wachtwoord aan te passen.

Zoek jouw site om in te loggen

Als je al bent ingelogd en je wilt je wachtwoord aanpassen kan dat via Mijn pagina en dan Mijn Profiel

Mijn wachtwoord wordt niet onthouden (iPhone/iPad & Android)

Het onthouden van het wachtwoord is een optie van de browser op het apparaat zelf. Dit wordt door het besturingssysteem geregeld.

In iPhone/iPad

Wanneer je wilt inloggen met een opgeslagen gebruikersnaam en wachtwoord tik je op het daarvoor bestemde inlogveld. Vervolgens tik je op 'Wachtwoorden' bovenin het toetsenbord. Een lijst met gevonden resultaten wordt weergegeven.

Als deze optie bij jou niet wordt getoond:

  1. Ga naar 'Instellingen' en kies voor 'Safari'
  2. Open vervolgens 'Vul automatisch in'
  3. Zet 'Namen en wachtwoorden' aan
In Chrome

Als je je wachtwoord niet opslaat, indien dit gevraagd wordt, dan vraagt de browser dat niet nogmaals. Als je die instelling vervolgens verwijderd kun je opnieuw je wachtwoord opslaan als daar weer naar wordt gevraagd.

  1. Open de applicatie Chome
  2. Ga naar 'Instellingen' in Chome
  3. Zoek in instellingen op 'Wachtwoorden opslaan'
  4. Zoek in de wachtwoorden 'inzetrooster.nl'
  5. Verwijder deze regel(s)
 

Vragen over e-mail

Waarom wordt de mail van Inzetrooster gemarkeerd als spam?

Elke mailserver heeft zijn eigen instellingen voor spamfilters en deze filters worden ook telkens aangepast. Mail die vandaag in de inbox komt kan morgen in de spambox komen.

Als je ziet dat een bericht onterecht is geclassificeerd als spam, kun je de markering uit het bericht verwijderen. Zo leert jouw spamfilter dat de mail van Inzetrooster geen spam is. De volgende keer komt de mail wel in de Inbox.

Bij Gmail

Selecteer het bericht en klik op de knop 'Geen spam' die onder en boven je huidige weergave wordt weergegeven. Als je het bericht markeert als 'geen spam', wordt het automatisch naar je Postvak IN verplaatst.

 

Vragen van de beheerder

Moet ik toestemming vragen om persoonsgegevens in Inzetrooster te zetten?

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Organisaties die persoonsgegevens verwerken hebben nu meer verplichtingen. De nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van organisaties om te kunnen aantonen dat zij zich aan de wet houden. Dat vergt een gedegen inspanning.

Als je naam, telefoonnummer, e-mailadres, telefoonnummer, etc importeert of toevoegt dan hoef je volgens de Autoriteit persoonsgegevens geen toestemming te vragen omdat Inzetrooster alleen toegankelijk is voor een beperkte groep mensen.

Lees meer over onze privacy statement

Een dienst door laten lopen op de volgende dag

Om te voorkomen dat iemand zich voor een overlappende dienst inschrijft checkt Inzetrooster tijdens het inschrijven of de persoon op dat tijdstip niet al een dienst heeft. Daardoor kun je alleen een dienst tot de volgende dag door laten lopen als de eindtijd vroeger is dan de starttijd.

Je krijg dan voor de duidelijkheid het volgende icoontje achter de tijd te zien.

Uren in spreadsheet optellen.

Als je via de 'Uren en diensten per persoon' een download hebt gemaakt, dan hebben alle kolomvelden de eigenschap 'tekst'. Als je vervolgens de uren wilt optellen dan moet je eerst die kolom omzetten naar 'tijd' via het hoofdmenu Opmaak -> Cellen. Kies dan de juiste opmaakcode.

Daarna moet je de de kolommen nog omzetten van tekst naar tijd, via het hoofdmenu Gegevens -> Kolommen naar tekst.

Uitleg is gebaseerd op het gratis office pakket LibreOffice. Excel heeft een soort gelijke oplossing.

Fout melding: Import bestand heeft niet het juiste encoding.

Tijdens het importeren van personen of diensten kun je de foutmelding 'invalid byte sequence in UTF-8' krijgen.

Microsoft Windows bewaart CSV bestanden standaard op 'West-Europa iso-8859-1 of Windows-1252' gecodeerd. Hierdoor worden o.a. de karakters éöúë etc op een gepatenteerde encoding opgeslagen.

De oplossing is om het bestand op te slaan als UTF-8. Je kunt dat doen door het CSV bestand te openen met Notepad. Klik op 'Bestand -> bewaren als' en dan onderaan kan je de encoding veranderen naar UTF-8. Of gebruik het gratis en open source office pakket LibreOffice